Retrovéloblog

Retrovéloblog

sunrider interieuraanpassingen

Sunrider velomobielPosted by stefan 21 Apr, 2014 21:39:09
Wat je aan de buitenkant niet ziet is natuurlijk het interieur. En daar zijn nu wel de grootste aanpassingen gebeurt ten opzichte van de originele versie. De grootste verandering is wel dat alles nu 12V in plaats van 6V is, en dat maakt het een pak eenvoudiger om allerhande accessoires aan te koppelen.

Maar ook op het vlak van passieve veiligheid en gebruiksgemak is er heel wat veranderd. Ik zet de aanpassingen even op een rijtje.


De sunrider heeft nu ook stoplichten achteraan. In de originele versie waren die afwezig en dat vond ik dat een gemis. Zeker bij een plots remmanoeuvre had de achterligger geen idee dat ik hevig in de remmen ging of hing.


De sunrider is nu ook voorzien van achteruitrijlichten. Bij de originele versie kon je niet achteruit rijden. Met de voeten zoals de flinstones op de grond trappelen gaat ook niet aangezien de bodem helemaal gesloten is. Door de kap te openen en aan de wielen te draaien lukt het om een beetje achteruit te rijden, maar dat staat een beetje lullig als je het mij vraagt. Nu rijdt hij gewoon elektrisch achteruit, dus geen gedoe meer. Wel opletten geblazen, want hij gaat even snel voor- als achteruit.


Onderaan de neus is er een skid geplaatst. Deze vermijdt dat de neus de grond raakt bij een hoge stoeprand of als je de sunrider bij het verplaatsen achteraan optilt. Ook de claxon zit niet langer in het interieur, maar zit nu onderaan met een opening naar buiten. Geen herrie meer binnen, maar wel buiten en dat is toch de bedoeling niet?


Aan de achterkant zit ook een handvat annex bumper. Zeer handig bij het verplaatsen van de sunrider.


De snelheidsmeter zit nu aan de buitenkant achter het windschermpje in plaats van de binnenkant waar hij niet of nauwelijks afleesbaar was. Nu kan je gewoon de snelheid aflezen en je kop bij het verkeer houden zonder je blik te moeten afwenden.


Leuk maar vooral handig zijn ook de groene led verklikkerlichtjes in de kap voor de richtingaanwijzers. Voordien had je geen idee of er nog een knipperlicht aan stond, tenzij je aan het schakelaartje voelde. Iets moeilijker zichtbaar op de foto is de interieurverlichting. In de neus zit een ledstrip ingebouwd die zowel het interieur verlicht als extra zichtbaarheid oplevert in het donker via de ventilatiesleuven. Very cool !!!

Achterin zit een alarmsysteem met sensor en afstandsbediening en de stoel is voorzien van een mini hoofdsteun. Net voldoende om aan het rood stoplicht even je hoofd te laten rusten.


Nieuw zijn ook de antislip rubbermatjes die het instappen bij regenachtig weer een stuk veiliger maken.


Zowel links als rechts zit nu een geïntegreerde armsteun verwerkt. Deze zijn uit schuimrubber gemaakt en met vochtwerende stof bekleed.

Op de rechter stuurhendel zitten de schakelaars voor claxon, knipperlichten, lichten als lichtclaxon nu allemaal samen in 1 unit. Geen aparte knopjes meer, maar 1 centrale bedieningsunit.
Daar onder bevindt zich de traploze schakelunit van de nuvinci n360 naaf. Voordien had je aan elke kant een schakelunit. Eentje voor de naafversnelling en de andere voor de externe derailleur. Gelukkig zijn we daar van af.


Op de linker stuurhendel zit de gashendel (figuurlijk gesproken) met daarboven de cruisecontrol unit met de mogelijkheid om de snelheid/ondersteuning vast te houden en eventueel met + of - aan te passen. De grijze knop bovenaan is de achteruitrijknop. Wanneer deze ingedrukt wordt terwijl tezelfdertijd gas wordt gegeven, gaat de sunrider in achteruit.


Links zit een gps-houder en voor het gebruik van een gps, smartphone, ipod, etc... zit er nu zowel aan de linker- als aan de rechterkant een usb oplaadpunt.

Hier nog een totaaloverzicht van het interieur met achteraan links de controller voor de motor (zwarte doos met rode knop). Aan de andere kant van de zetel zit de omvormer van 48V naar 12V.


Meer foto's kan je HIER vinden










  • Comments(3)//blog.retrovelo.be/#post49