Retrovéloblog

Retrovéloblog

Aandrijflijn is klaar

Sunrider velomobielPosted by stefan 01 Feb, 2014 20:17:33
Oef ! een pak van mijn hart nu de aandrijflijn klaar is. Dat het millimeterwerk ging worden wist ik al, maar dat het zo ging spannen wist ik niet. Zoals je kan zien op onderstaande foto zit er zelfs geen millimeter speling tussen de tunnel en de bevestigingsbouten van de versnellingsnaaf. Omdat de tandwielen een stuk groter zijn dan wat er origineel gemonteerd was, sleepten de kettingen op bepaalde plaatsen tegen het polyester. Met de montage van twee kettingspanners op de juiste plaats is dit euvel ook verholpen. Was het eenvoudig? Helemaal niet. Ik heb er zelfs van wakker gelegen, maar uiteindelijk is het helemaal goed gekomen.
Hieronder zie je de Nuvinci n360 naaf die onderaan in de aandrijftunnel van de sunrider gemonteerd is.


Links zie je de twee versnellingskabels die de naaf aansturen. Daarnaast de ketting die van de trapas komt. Rechts de ketting die het achterwiel aandrijft aan de kant waar normaal de schijfrem zit. Het achtertandwiel dat je hieronder op de Crystalite elektrische motor gemonteerd ziet, zit namelijk gemonteerd op de schijfrembevestiging. Dit en de andere tandwielen zijn op maat gemaakt. Hier zie je ook de kettingspanner die op de achteras bevestigd is.

Een eerste proefrit met de nuvinci versnelling bevestigd de hooggespannen verwachtingen. Wat meteen opvalt is dat het systeem als boter schakelt en het vinden van de juiste trapfrequentie een fluitje van een cent is. Het enige minpunt vind ik de anderhalve omwenteling van de versnellingsgreep om van de laagste naar de hoogste versnelling te gaan, maar dit is waarschijnlijk een kwestie van wennen.


De motor is nog niet aangesloten. Dat is een klus voor volgende week en ik kan nauwelijks wachten om het effect daarvan te zien.



  • Comments(0)//blog.retrovelo.be/#post42