Retrovéloblog

Retrovéloblog

Nieuw atelier in de maak

variaPosted by stefan 01 Feb, 2016 09:42:43
Wegens plaatsgebrek was ik al een tijdje op zoek naar een ruimer atelier, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Tot ik dit oud klein fabriekspandje uit 1918 te koop zag staan. Het was oorspronkelijk een weverij met zo'n typische dakconstructie van die tijd.

Er is nog héél wat werk nodig om dit oude pareltje terug te laten schijnen, maar met een beetje geduld en de nodige inzet, komt dit helemaal goed :-)



  • Comments(1)//blog.retrovelo.be/#post55

Nieuwe velomobiel in de maak

Sunrider velomobielPosted by stefan 01 Sep, 2015 12:55:26
Als je een tijdje met een velomobiel rijdt, dan merk je dat bepaalde zaken goed in mekaar zitten, terwijl andere voor verbetering vatbaar zijn.

Vanuit die optiek ben ik al een tijdje bezig met het ontwerp van een nieuwe velomobiel.

Het is een clean sheet ontwerp waarin moduleerbaarheid, gebruiksgemak voor zowel de rijder als de onderhoudsmecanicien en de nieuwste technologie op gebied van composietmateriaal centraal staan.

De focus ligt niet zozeer op snelheid, maar eerder op een dagelijks allround gebruik, waarbij veiligheid in het verkeer een zeer belangrijke rol speelt.

Vertrekkende van de losse componenten, zal de volledige velomobiel in minder dan een halve dag te assembleren zijn. Iets wat met de huidige velomobielen op de markt niet mogelijk is. Dat verhoogt ook de mogelijkheid om het geheel eventueel als een zelfbouwpakket aan te bieden.

Het wordt een mix van fiets-, auto- en vliegtuigtechnologie.

Onderstaand een voorstudie van hoe de velomobiel er mogelijk komt uit te zien.











  • Comments(1)//blog.retrovelo.be/#post54

Brokken

Sunrider velomobielPosted by stefan 01 Sep, 2015 12:36:29
Al een hele tijd niks meer op de blog gezet. Dat betekent gewoon dat de Sunrider doet wat hij moet doen en zonder problemen. Het blijft een feest om met deze velomobiel rond te rijden... tot zondagavond.

Toen ik naar huis reed achter een fijne namiddag en avond doorgebracht te hebben op de retrokoers "Allez Freddy" in Roborst, ging het fout. Iets te snel door de bocht gegaan, en voor ik het goed besefte schoof ik op mijn zijkant over de grond om 20 meter verder tegen de stoeprand tot stilstand te komen.

Na bekomen te zijn van de eerste schrik, meteen de schade opgemeten. Zelf had ik geen schrammetje, wat mijn stelling over de stevigheid van deze velomobiel bevestigt. De Sunrider is echter volledig geschaafd aan 1 kant en door de klap heeft de polyester hier en daar wat barsten. De structuur is echter intact gebleven en heeft mij voor erger beschermd.





Dat wordt dus een klus voor deze winter en wie weet zet ik hem wel in een ander kleurtje. Een mooi warm geel zou ook best leuk zijn.

Moraal van het verhaal: Een beetje overconfident geworden en misschien speelden die lekkere biertjes op de retrokoers daarin wel een rolletje.
Leuk is het niet om je velomobieltje zo beschadigd te zien, maar ik ben al blij dat ik er zonder kleerscheuren vanaf kwam.

  • Comments(1)//blog.retrovelo.be/#post53

Sunrider by night

Sunrider velomobielPosted by stefan 08 Nov, 2014 21:29:21
Een beetje een contradictie om hier als titel sunrider by night te plaatsen, maar dan ook weer niet. Want vooral als velomobiel moet je goed gezien worden. Zowel overdag als in het donker. En daar heeft deze jongen geen gebrek aan. Krachtige LED-lampen vooraan, in de spiegels en ook van binnenuit LED-verlichting via de verluchtingssleuven.

Je kan er niet naastkijken. Het geeft je een veilig gevoel, maar assertiviteit en opletten in het verkeer blijft toch de boodschap.



  • Comments(0)//blog.retrovelo.be/#post52

time lapse

Sunrider velomobielPosted by stefan 02 Nov, 2014 15:34:48
Small time lapse from my attention grabbing Sunrider velomobile. Strange, but mostly older people seem to show some interest, and especially women. I wonder if it has anything to do with the shape of the Sunrider...





  • Comments(0)//blog.retrovelo.be/#post51

Big Apple ballonbanden

Sunrider velomobielPosted by stefan 19 Oct, 2014 13:26:10
Het is al een tijdje terug dat ik nog iets over mijn sunrider op de blog gezet heb. Dat betekent gewoon dat alles prima gaat en er weinig te melden valt. Rijden met de sunrider is gewoon super, maar wel keihard, ondanks de afgeveerde wielen. Met iets minder hard opgepompte banden rijden is een oplossing, maar dat maakt uiteindelijk niet veel uit. De Big Apple ballonbanden van Schwalbe leken mij wel een mogelijke oplossing. Bandjes gekocht en onder de sunrider geplaatst, maar door de grotere diameter schuurden ze tegen de spatborden. Uiteindelijk de veerpoten 4 mm langer gemaakt en het probleem was opgelost.

Rijden is nu een pak zachter, want er zit slechts 2 bar in de banden. Hierdoor krijgt de sunrider ook minder schokken te verduren. Sturen is wel zwaarder in de bochten door het groter raakoppervlak, maar daarentegen is de rechtuitstabiliteit een stuk beter.

Met de vorige banden heb ik 1500 km gereden. Best veel en het wordt dus afwachten hoeveel km ik met deze bandjes ga doen.





  • Comments(0)//blog.retrovelo.be/#post50

sunrider interieuraanpassingen

Sunrider velomobielPosted by stefan 21 Apr, 2014 21:39:09
Wat je aan de buitenkant niet ziet is natuurlijk het interieur. En daar zijn nu wel de grootste aanpassingen gebeurt ten opzichte van de originele versie. De grootste verandering is wel dat alles nu 12V in plaats van 6V is, en dat maakt het een pak eenvoudiger om allerhande accessoires aan te koppelen.

Maar ook op het vlak van passieve veiligheid en gebruiksgemak is er heel wat veranderd. Ik zet de aanpassingen even op een rijtje.


De sunrider heeft nu ook stoplichten achteraan. In de originele versie waren die afwezig en dat vond ik dat een gemis. Zeker bij een plots remmanoeuvre had de achterligger geen idee dat ik hevig in de remmen ging of hing.


De sunrider is nu ook voorzien van achteruitrijlichten. Bij de originele versie kon je niet achteruit rijden. Met de voeten zoals de flinstones op de grond trappelen gaat ook niet aangezien de bodem helemaal gesloten is. Door de kap te openen en aan de wielen te draaien lukt het om een beetje achteruit te rijden, maar dat staat een beetje lullig als je het mij vraagt. Nu rijdt hij gewoon elektrisch achteruit, dus geen gedoe meer. Wel opletten geblazen, want hij gaat even snel voor- als achteruit.


Onderaan de neus is er een skid geplaatst. Deze vermijdt dat de neus de grond raakt bij een hoge stoeprand of als je de sunrider bij het verplaatsen achteraan optilt. Ook de claxon zit niet langer in het interieur, maar zit nu onderaan met een opening naar buiten. Geen herrie meer binnen, maar wel buiten en dat is toch de bedoeling niet?


Aan de achterkant zit ook een handvat annex bumper. Zeer handig bij het verplaatsen van de sunrider.


De snelheidsmeter zit nu aan de buitenkant achter het windschermpje in plaats van de binnenkant waar hij niet of nauwelijks afleesbaar was. Nu kan je gewoon de snelheid aflezen en je kop bij het verkeer houden zonder je blik te moeten afwenden.


Leuk maar vooral handig zijn ook de groene led verklikkerlichtjes in de kap voor de richtingaanwijzers. Voordien had je geen idee of er nog een knipperlicht aan stond, tenzij je aan het schakelaartje voelde. Iets moeilijker zichtbaar op de foto is de interieurverlichting. In de neus zit een ledstrip ingebouwd die zowel het interieur verlicht als extra zichtbaarheid oplevert in het donker via de ventilatiesleuven. Very cool !!!

Achterin zit een alarmsysteem met sensor en afstandsbediening en de stoel is voorzien van een mini hoofdsteun. Net voldoende om aan het rood stoplicht even je hoofd te laten rusten.


Nieuw zijn ook de antislip rubbermatjes die het instappen bij regenachtig weer een stuk veiliger maken.


Zowel links als rechts zit nu een geïntegreerde armsteun verwerkt. Deze zijn uit schuimrubber gemaakt en met vochtwerende stof bekleed.

Op de rechter stuurhendel zitten de schakelaars voor claxon, knipperlichten, lichten als lichtclaxon nu allemaal samen in 1 unit. Geen aparte knopjes meer, maar 1 centrale bedieningsunit.
Daar onder bevindt zich de traploze schakelunit van de nuvinci n360 naaf. Voordien had je aan elke kant een schakelunit. Eentje voor de naafversnelling en de andere voor de externe derailleur. Gelukkig zijn we daar van af.


Op de linker stuurhendel zit de gashendel (figuurlijk gesproken) met daarboven de cruisecontrol unit met de mogelijkheid om de snelheid/ondersteuning vast te houden en eventueel met + of - aan te passen. De grijze knop bovenaan is de achteruitrijknop. Wanneer deze ingedrukt wordt terwijl tezelfdertijd gas wordt gegeven, gaat de sunrider in achteruit.


Links zit een gps-houder en voor het gebruik van een gps, smartphone, ipod, etc... zit er nu zowel aan de linker- als aan de rechterkant een usb oplaadpunt.

Hier nog een totaaloverzicht van het interieur met achteraan links de controller voor de motor (zwarte doos met rode knop). Aan de andere kant van de zetel zit de omvormer van 48V naar 12V.


Meer foto's kan je HIER vinden










  • Comments(3)//blog.retrovelo.be/#post49

Sunrider is klaar

Sunrider velomobielPosted by stefan 20 Apr, 2014 21:08:04
Vorige week de stickers aangebracht en het interieur afgewerkt. De sunrider is nu helemaal klaar. Ondertussen al meer dan 200km gereden en alles werkt naar behoren en zoals ik het mij had voorgesteld. Als ik puur elektrisch rij, heb ik net iets meer dan 50km autonomie. Met ondersteuning weet ik het nog niet en ben dat nu aan het uittesten. Ik hoop minstens op het dubbele, want dan wordt het pas echt leuk om iets verder afgelegen bestemmingen met een opgeladen accu af te haspelen.


Meer foto's kan je HIER vinden


  • Comments(0)//blog.retrovelo.be/#post48
Next »